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An Account of some remarkable Passages in the Life of a private Gentleman, 1-3, 2nd edition with additions (London: N. Cliff/ D. Jackson, 1711).

An Account of some remarkable Passages in the Life of a private Gentleman, 1-3, 2nd edition with additions (London: N. Cliff/ D. Jackson, 1711).

AN| ACCOUNT| OF SOME| Remarkable Passages| IN THE| LIFE| OF A| PRIVATE GENTLEMAN;| With REFLECTIONS thereon.| [rule]| In THREE PARTS.| [rule]| Relating to Trouble of Mind, some violent| Temptations; and a Recovery: In order to| awaken the Presumptuous,| convince the| Sceptick, and encourage the Despondent.| [rule]| Left under his own Hand, to be communicated| to the Publick after his Decease.| Sane Voti me participem statuam, si veluni animæ| uno momento, una aliqua pia & sancta cogitatio| ex hujus libelli lectione exsurgat. Gerh. Medit.| [rule]| The Second Edition, with Additions| from the Author's Original Papers.| [rule]| LONDON,| Printed by J. Downing: And are to be Sold by N.| Cliff and D. Jackson, at the Bible and Three Crowns in| Cheapside, near Mercers-Chappel, 1711.

Description

p.[i] titlepage/ p.iii-iv "Publisher to the Reader"/ p.v-xvi preface/ p.xvii-xxii Contents/ p.[xxiii-xxiv] "The Attestation of an Eminent Physician of the College"/ p.1-334/ 8.

Shelf-markslink

{L: G.13237} {L: 859.h.27} {NA:MH: 16428.113}.

Bibliographical Reference

ESTC: t068316.

Author

A. Esdaile (1912), p.201: Defoe, Daniel. - {L:} ?Thomas Woodcock.

History of Publication

Cf. An Account of Some Remarkable Passages in the Life of a Private Gentleman (London: J. Downing, 1708).link

Self-classification

p.[xxviii]: "Religious Treatise".

Remarks

Spirituelle Autobiographie. Schilderung von Seelenqualen im Kampf mit dem Teufel. Handlungen oder Erlebnisse werden oft nur in ihrer spezifischen Nichtaussprache erkennbar (p.4: Onanie, p.34: Frauen), selten wird eine Erfahrung benannt (p.61 ff.: "Playhouses`) - zumeist ist es die schlichte Behauptung der Qual, der wachsenden Zerknirschung, der Bedrängnis durch "Swarms of idle Fancies" und "black Thoughts", die da wieder aufkommen, und sich durch die Lektüre von Predigten und durch Besinnung wie sie von guten Worten ausgeht, wieder auflösen. Durchgängige Passivität des Berichtenden gegenüber all diesem. Man kann nur erahnen, daß dahinter eine Biographie voranschritt (diesbezüglich fehlen auch alle Hinweise im Inhaltsverzeichnis). p.244: Aufruf zur Selbstkontrolle durch Führung eines Tagebuches. - Allem Anschein nach muß schon den Zeitgenossen die Diagnose einer periodisch sich verschlimmernden Geisteskrankheit oder religiös-sektirerischen Wahns ("Enthusiasm") nahegelegenen sein - das der Ausg. von 1711 mitgegebene "Attest" eines Arztes hält dem p.[xxiii] ("Melancholy", "Diseases of the Brain" sind die Termini) ein kontrastierendes Bild des Autors entgegen: "a Person of a very Sane and Healthful Constitution", "Free and Pleasant in his Conversation"; hinzugefügt wird, daß er durchgängig mit der Curch of England "Communion" hielt.

o.s.